Dráďany
Za totality jsem do tohoto města jezdil asi nejčastěji, protože kam jinam se tak asi dalo vyjet, když nebyl přístup k vlivným osobám tehdejšího režimu. I v 70 a 80 letech to bylo město moderní s jakousi zčernalou historií a moderní výstavbou, kterou u nás tehdy ještě nebylo vidět.
Dnešní pohled na toto město je však zcela jiného. Je pravdou, že když se do Drážďan přijíždí vlakem, tak je vidět mnoho objektů zcela vybydlených a poničených sprejery, ale jak vlak zastaví na hlavním nádraží už je poznat, že toto město si dalo záležet na tom, aby bylo součástí velkého sjednoceného Německa.
stavebně upravené centrum Frauenkirche v novém po roce 2005
Město v historické části povstalo z popela. Je to znát na každém kroku mezi nádražím a nábřežím Labe.
Jen úvodem musím poznamenat, že se vyplatí koupit si v českém jazyce krásnou, barevnou brožuru o historii města s dokumentací těch hlavních památek. V připojené galerii fotografií uvidíte vše co je pozoruhodné. Místo pěší pochůzky jsme zvolili skládací kolo značky bromnton a udělali jsme jen dobře, protože objekt oba břehy Labe mezi pěti mosty není na klasickou procházku.
jarní idyla při labi na jeho druhém břehu zdolávaná na kole značky Bromton vychutnat se vším co k tomu patří
Dá se pak i poležet na travnatých plochách při řece a kochat se pohledem na historické panoramata, která byl totálně zničena bombardováním ve dnech 13.2. a 14.2.1945. Socialismus na obnovu nestačil a tak to bylo rekonstruováno jen v takové míře, která se nám i tehdy v 70 a 80 letech vlastně líbila, protože jsme nic jiného ani neznali.
Drážďany mezi nádražím a historickým centrem byly dne 21.4.2011 tak nádherné, jak jim tento slunečný den mohl dopřát. I voňavé a barevné tulipány tomu v přilehlých parkových úpravách asi pomohly, protože tam byl klid, rozlévala se vůně květů a v dáli bylo vidět historii Augustyánské doby, kdy barokně zaměřený Friedrich August I. město dobudoval a vybavil uměleckými sbírkami, které můžete shlédnout v zámku Zwinger, který byl po bombardování opraven už v roce 1964 a kam byly tyto velké umělecké sbírky po válce vráceny.
Zwinger květy a historie na "balkoně Evropy"
Z trosek Frauenkirche se po sjednocení Německa stalo staveniště a kostel z roku 1726-43, který ve dnech bombardování se zcela zřítil, byl v roce 2004 zrekonstruován a v roce 2005 dne 30.října slavnostně vysvěcen. Ten se tak stal světovým symbolem smíření a symbolem míru. Náměstí kolem se proměňuje stavbami, které jsou replikami tehdejších domů, ale jsou to tak dokonalé kopie, že není co vytýkat a doporučuje se jen kochat krásami, kterými se kdysi toto město muselo pyšnit. Kostel byl v minulosti postaven tak, že se do něj vešlo 3500 lidí.
na náměstí u Frauenkirche nové náměstí kolem Frauenkirche
Mimo tuto nádhernou stavbu doporučuji si prohlédnout a projít terasy nad řekou Labe nazývané balkón Evropy, které vás vedou od Stavovského domu, kolem Umělecké akademie a Albertina ke schodišti po kterém sejdete na náměstí Schlosplatz kolem kostela Hofkirche, zámku a dále k Semperově opeře a pak odbočit do zámku a jeho volně přístupného parkového nádvoří. Na druhý břeh Labe se pak dá přejít přes most Augustusbrucke odkud pak lze zhlédnout celé panorama tehdejší nádhery. Zcela v novém se objevila stavba stájového dvora u které je z ulice 102 m dlouhá mozaika s knížecím průvodem, kde je zobrazeno na 24000 porcelánových míšeńských kachličkách 35 markrabat, vévodů a kurfiřtů a králů s 800 letou historií rodu Wettinů. Přenesení této malby na kachličky se provedlo v roce 1905, protože toto dílo z roku 1870 až 1876 se začalo kazit.
Stájový dvůr z ulice Stájový dvůr ze dvora po nově dokončené rekonstrukci
Ve městě se dá shlédnout i mohutný komplex budov nové radnice z roku 1913 s věží vysokou 98 m. Při jízdě na kole jsme toho viděli mnohem více, mohly jsme si pak spočinout v trávě na druhém břehu Labe, mohli si pochutnat na německých klobáskách a pivu Radeberger. Posedět mezi květy jara a pak zase popojet k dalším palácovým stavbám na opačném břehu Labe.
nová radnice z roku 1913 Semperova opera
Na pohodlnou prohlídku města, jeho historických budov, tak stačilo 5 hodin a to i s prohlídkou moderní architektury v obchodních pasážích.
No a ještě k tomu jak jsme se do Drážďan dostali vlakem a jaké zkušenosti jsme získali. Máme skládací kola, takže za ně nic neplatíme, protože splňují rozměrový limit pro běžné zavazadlo 55x55x30 cm.
osobní vlak na úseku Děčín - Drážďany a naše skládací kola osobní vlak na úseku Děčín - Drážďany
Osobním vlakem mezi ústeckým krajem a Drážaďany se jezdí na skupinovou jízdenku za 200 Kč na den a pro skupinu až 5 osob. Na kolo se musí koupit mezinárodní jízdenka za 90 Kč na kolo a den. Hoši o s námi jeli, si koupili jízdenku za 50 Kč na den a pro Česko, a to jim na území Německa nebyl nic platné, tak si tuto jízdenku pak museli kupit a nemohli si jen doplatit. Toto vše platí na osobní vlaky, které jezdí každý den mezi Děčínem a Drážďany ve dvouhodinovém intervalu. Jede se jedním vlakem na trase Děčín – Bad Schandau a tady se přestupuje na druhý osobní vlak Bad Schandau – Dráždany. Totéž pak je na cestě zpět. Jezdí to každé dvě hodiny jde to vyhledat na webu www.cd.cz. My jsme získali tuto cenu i při nákupu jízdenky v Roudnici nad Labem a také za 200 Kč. Hoši co s námi jeli do Drážďan měli naplánovanou trasu vlakem tam a zpět pak podél Labe až do Prahy. Mohu jim jen závidět, protože cestou vlakem bylo na o se dívat. Zejména je to krásné mezi Pirnou, kdy začínají pískovcové, skály až do Děčína, kde se dá sednout na rychlík. Kolem nás jela auta a bylo pěkně nacpáno, jelo to jen krokem, vlak si to pěkně frčel. Kombinaci kolo a vlak doporučuji, kombinaci se skládacím kolem si jen chválím, nemá chybu.
krátké zastavení v Bad Schandau krátké zastavení v Bad Schandau
Vlaky jsou na těchto zmíněných úsecích vždy německé, pohodlné a čisté. Takže přeji šťastnou cestu. A pro obytné automobily jen vzkaz kolem Labe je dostatek fandů do této zábavy a mají zde hodně míst k zaparkování. Lokalitu České Švýcarsko a Sachsische Schweiz tak mohu jen doporučit. Více pak objevíte na webu www.saechsische-schweitz.de. Objevil jsem ji v časopise Ihr Urlaubsmagazin 2011.
Similar Posts:
- Belgie – prohlídka Amsterodamu a Den Haagu – 15.9.2011
- 03 – Polsko – Gdaňsk – odpoledne ve Starém městě – 7.9.2022
- Bytča – město, které nás překvapilo – 26.7.2013
- Lipno a jeho okolí – 5.7.2011
- Zahrada la Mortella – 27.4.2011
Both comments and pings are currently closed.