![dsc_1794_28241 dsc_1794_28241](https://www.cestotipy.cz/wp-content/gallery/03_skadar/thumbs/thumbs_dsc_1794_28241.jpg)
![dsc_6464_45289 dsc_6464_45289](https://www.cestotipy.cz/wp-content/gallery/lednice-a-januv-hrad-2015/thumbs/thumbs_dsc_6464_45289.jpg)
![dsc_3078_51057 dsc_3078_51057](https://www.cestotipy.cz/wp-content/gallery/04_portugalsko-dil-1/thumbs/thumbs_dsc_3078_51057.jpg)
![dsc_3204_41393 dsc_3204_41393](https://www.cestotipy.cz/wp-content/gallery/03-dolomity-den-3/thumbs/thumbs_dsc_3204_41393.jpg)
Díky za navštěvu našeho cestovatelského webu použijte náš RSS feed
a budete informováni o posledních cestovatelsých tipech.
Výlet do souvislostí s vodou v Olomouci – září 2015.
V Olomouci se opět otevřely památky, a protože jsme ještě neviděli jednu skrytou a technickou památku v našem městě, a protože ona je dobře dostupná po cyklostezkách ve městě a okolí, měli jsme dobrý plán pro návštěvu parní vodárny v Olomouci – Černovíře.
Cestou jsem zjistili, že ve městě se stále staví a je pořád k dispozici jakýsi ten cíl ke zhlédnutí. Proto jsme to vzali přes Chválkovice, kde vzniká další obchodní centrum na místě bývalé fabriky na opracování dřeva.
Vlastní prohlídka byla komentovaná, a tak jsem si mohl v hlavně srovnat informace o tom, jak se u nás dříve hospodařilo a přemýšlelo, co vše přineslo myšlení na válku spojené s budováním opevnění a fortů kolem tehdejší Olomouce. Ale také jsem si já a asi i ostatní návštěvníci uvědomili, jak se dříve umělo fortelně a kvalitně pracovat, neboť tak krásné zařízení na čerpání pitné vody pro tehdejší pevnostní město je stále v provozuschopném stavu a vše, co je z jiného kovu než železa a litiny, se leskne a třpytí.
parní vodárna z roku 1889 v Olomouci - Černovíře
strojní vybavení parní vodárny
Parní vodárna byla uvedena po šesti měsících výstavby do provozu v roce 1889. Za ten krátký čas se zbudoval výtlačný vodovod v délce asi 6 km do tehdejšího vodojemu na Tabulovém vrchu, kousek od místa, kde dnes stojí obytný dům s mohutným vodojemem nad jeho byty. Tehdy bylo nalezeno místo pro vykopání vydatné studny hluboké 9 m o průměru větším jak 2 m, která je v této lokalitě ještě stále zdrojem kvalitní pitné vody. Jen došlo v šedesátých letech minulého století k přepojení na novou úpravnu pitné vody.
A co víc, k parní vodárně byla zbudována železniční vlečka na dopravu uhlí a od vodojemu nad tehdejším městem byl zřízen nový vodovodní řad. Když pak po výkladu o historii této praní vodárny bylo toto mohutné čerpadlo, o výkonu 30 litrů za sekundu spuštěno, bylo radost pohledět, jak dokonalý a klidný chod už tehdy byl realizován. A stačí jen namazat a udržovat. Aby toto bylo zajištěno, byly nad strojovnou zřízeny tři byty pro dva strojníky a jednoho lesního správce, kteří museli být stále k dispozici. Ve strojovně jsou totiž dvě stejná čerpadla a vždy jedno bylo odstaveno a udržováno a to druhé nepřetržitě čerpalo vodu do vodární nádrže asi 6 km od vodárny nad Olomoucí, odkud pak voda tekla samovolně do nově pořizovaných kohoutků olomouckých obyvatel. Tady jsou detaily o historii www.smv.cz/o-spolecnosti/historie/
Opouštěli jsme historii a daly se za poznáním budoucnosti řeky Moravy, tekoucí středem Olomouce.
V Olomouci totiž jezdí OLOLOĎ, tedy lodička s kapitánem, který Vám vždy něco poví o okolí, kudy loď s cestující veřejností jede. Pojedete od mostu na ulici Kosmonautů až za Hradisko a zpět. www.plavbyolomouc.cz/foto/
posádka budoucích vodáků či námořníků ?
tak toto místo za tři roky bude vypadat úplně jinak
Já si dovolím jen odkázat na to co jsem se o této historii dověděl na patřičných webových stránkách. Změny už začaly a já je mohu dokázat tím, že jsem náhodou fotil i to jak ještě na březích stály mohutné stromy, či jak se musela vypustit nadržená vody na jezu kousek od nové Šantovky.
no a to je nedávná historie, kdy byla stavědla kousek od Šantovky zdvižena
naše OLOLOĎ je na dně, když byla vypuštěna voda v řece Moravě
To se pak řeka Bystřička vtékající do řeky Moravy změnila v potůček, zvláště když byla ta velká sucha letošního léta.
takto tu byla nízká hladina při spuštění jezu u Šantovky
loď je u soutoku Bystřičky s Moravou
Na změny se těším, snad pomohu proti povodním. A jsem zvědavý jak rychle budou realizovány :
www.pmo.cz/cz/media/tiskove-zpravy/stavba-protipovodnovych-opatreni-ovlivni-zivot-olomoucanu/
www.pmo.cz/cz/media/aktuality/kaceni-stromu-v-centru-olomouce-je-u-konce/
Stav zeleně před kácením kolem řeky Moravy pohled z výškového domu BEA.
stromy kolem Moravy viděny z výškové budovy BEA
ještě ve vzpomínce na cyklostezku Olomouc Šternberk tu stromy stojí
www.olomoucky.denik.cz/zpravy_region/stavba-novych-mostu-v-olomouci-zmeni-dopravu.html
Budoucí rozšíření toku mezi mosty na Masarykově třídě a Komenského ulici .
tak toto místo za tři roky bude vypadat úplně jinak
nová náplavka mezi mosty na Masarykově tř. a Komenského ul. - převzato z vizualizace
Snad nám dnešní skauti, které jsem při plavbě nafotil, nezestárnou a snad budou i hrdí na to jak se to kolem této řeky k lepšímu změní.
převzato z vizualizace - most na Masarykově tř. v budoucnosti
nová náplavka - místo k rekreaci - převzato z vizualizace
Já už jsem pamětník, a tak si s úsměvem vzpomínám na to, jak můj spolužák kreslil a počítal diplomovou práci o plavebním kanále přes město Olomouc v roce 1971 a já mu tehdy dával informace, jak to v té Olomouci vlastně je, aby on naplnil normativy pro průjezd nákladních lodí v obloucích mezi mosty v centru města. Krásná to vzpomínka a o to zajímavější, když nám pan president Zeman propaguje kanál Labe-Odra-Dunaj.
No a tady je to co bylo nafoceno dne 12.09.2015 :
Both comments and pings are currently closed.